Troski obecnych czasów… izolacja.

Dużo osób  boryka się z wieloma trudnościami.  Jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest przymusowa izolacja społeczna. W jakikolwiek sposób byśmy nie podchodzili do obecnej sytuacji w kraju, to problem izolacji społecznej jest coraz większy i dotyka coraz większej ilości osób – zarówno dzieci jak i dorosłych.

Jak zatem skutecznie sobie z nią radzić?

Najważniejsze  jest podejście do problemu jak do wyzwania, a nie jak do trudności. Najpierw spróbujmy ustalić harmonogram dnia. Do tej pory zazwyczaj (niejednokrotnie nieświadomie) mieliśmy ułożony harmonogram dnia. O określonej godzinie budziliśmy się, wychodziliśmy do pracy, wracaliśmy, zajmowaliśmy się domem lub wypoczynkiem. W sytuacji, gdy jesteśmy cały dzień w domu – harmonogram ten przestaje być aktualny, należy zatem zaplanować go na nowo.

Na początek, dobrze jest ustalić godzinę pobudki i codziennie starać się wstawać o tej samej godzinie. Jeśli pracujemy zdalnie – o tej samej porze powinniśmy siadać do pracy (nie rozpraszając się domowymi obowiązkami) i ją kończyć. A następnie, zaplanować w jaki sposób spędzimy czas po tych „obowiązkowych” godzinach. Osoby niepracujące w zamian za czas który by poświęciłyby pracy, mogą go zużytkować na poszukiwanie pracy bądź poszerzanie kompetencji czy też realizacji zainteresowań – w zależności od tego, co dla nich w chwili obecnej jest najważniejsze. Ważne, aby było to wpisane w harmonogram dnia. To o czym przede wszystkim należy pamiętać, ustalając harmonogram dnia, to: regularne godziny snu, posiłki o stałych porach (najlepiej oczywiście zdrowe) i ustalenie priorytetów. Pozwoli to nam usystematyzować dzień, bez wprowadzania zbędnych rygorów. Jednakże musimy się też pilnować aby nie poświęcać jednej czynności zbyt dużo czasu, gdyż w takiej sytuacji możemy przestać być tak efektywni .

Po ustaleniu harmonogramu, warto przyjrzeć się liście zadań które mamy do wykonania. Jeśli ta lista jest dość duża, należy ją usystematyzować. Najlepiej, poprzez podzielenie jej na zdania: ważne i pilne oraz ważne i mniej pilne. Dzięki temu możemy skupić się na realizacji najpilniejszych zadań w pierwszej kolejności.

Dobrze jest także, w naszym harmonogramie, uwzględnić czas który możemy wykorzystać na realizację nowych pomysłów czy też rzeczy odkładanych przez nas od dłuższego czasu.

I najważniejsza rzecz, o której nie powinniśmy nigdy zapominać – czas dla siebie i na własne przyjemności. Codziennym minimum czasu dla siebie a powinno to być co najmniej pół godziny,  może to jednak być  godzina czy też dwie. Pamiętajmy aby był to czas w którym się: zrelaksujemy, odprężymy i zrobimy coś dla siebie. Dzięki temu, czas izolacji społecznej minie nam zdecydowanie przyjemniej.