Psycholog Radzi - Stres
Ilona Ambrożkiewicz
Psycholog

Stres w dniu codziennym

Uczucie stresu definiowane jest zazwyczaj jako specyficzne doświadczenie emocjonalne. Wśród badaczy tego zjawiska najczęściej stawiane są trzy pytania: W jaki sposób stres na nas oddziałuje? Jak wpływa na nasze zdrowie? W jaki sposób możemy sobie skutecznie z nim radzić?. Nie sposób nie zgodzić się z faktem, że uczucie stresu towarzyszy nam w każdym okresie życia. Natomiast wraz z upływem lat, coraz bardziej stajemy się świadomi tego jak często się z nim spotykamy. A zaobserwować go możemy np. w związku z: ilością spraw „na głowie”, pracą (bądź brakiem pracy), rodziną/dziećmi, brakiem czasu dla rodziny, brakiem czasu dla znajomych itp.

Ale czy życie bez stresu byłoby lepsze? 

Gdyby nasze życie było pozbawione stresu nie mielibyśmy żadnych wyzwań ani żadnych trudności do pokonania, a co najważniejsze żadnego powodu aby się rozwijać i doskonalić. Kim zatem bylibyśmy gdybyśmy się nie rozwijali, nie doskonalili a nasze życie nie zostałoby ukształtowane przez trudności którym stawilibyśmy czoła? Zatem, aby dobrze – odpowiednio funkcjonować, stres w naszym życiu jest bardzo potrzebny (oczywiście mowa tu o stresie pozytywnym, nie negatywnym chronicznym). Jednakże istotne jest to, aby przyczyniał się on do konstruktywnego rozwoju naszej osoby. Na początek najważniejsze jest abyśmy dbali o to, żeby sytuacje stresowe nie zdefiniowały naszego całego życia. Istotne jest, aby sytuacje stresowe z którymi się zmagamy były dla nas rozwijające i stanowiły wyzwanie, a nie doprowadzały do stresu chronicznego…

Na początku zadbajmy o siebie! 

  1. Pamiętaj o odpoczynku. Aby móc w konstruktywny sposób podchodzić do wyzwań potrzebujemy czasu na obniżenie napięcia w naszym organizmie – odpoczynek powinien być dopasowany do nas i tego co sprawia nam przyjemność, np. spacer, ciekawa lektura, czy ciepła kąpiel. Odłóżmy wszystko, co na nas czeka na później i zajmijmy się sobą – choć na chwilę w ciągu dnia (tak, naprawdę bałagan nie ucieknie… dzieci przez godzinę nie umrą z głodu… jeśli zostawimy wszystko i pójdziemy się spotkać ze znajomymi na kawę – też nic się nie zawali…)
  2. Zadbaj o odpowiedni harmonogram dnia. Zaplanuj sobie w ciągu dnia czas na odpoczynek i spróbuj ułożyć dzień tak, aby nie spędzić go w ciągłym biegu. Na początek podziel zadania na pilne i ważne oraz ważne ale mniej pilne. Postaraj się zrealizować te z pierwszej grupy, lecz w taki sposób aby ich ilość w ciągu dnia nie wpływała negatywnie na poziom Twojego stresu. 
  3. Wyśpij się. Brzmi to niemalże trywialnie, lecz prawda jest taka, że gdy nie mamy wystarczającej ilości snu nasz organizm większa ilość sytuacji będzie odbierał jako stresujące i męczące.
  4. Myśl pozytywnie. Nie ma znaczenia, czy uważamy że ludzie szczęśliwi mają w życiu szczęście czy też że wręcz przeciwnie-  mając w życiu szczęście stajemy się szczęśliwsi. Warto podjąć ryzyko i spróbować myśleć pozytywnie. Dzięki temu na pewno staniemy się szczęśliwsi i nie wszystkie sytuacje będą tak stresowe, jak do tej pory. 

Stosując te wszystkie zalecenia stres codzienny powinien być znacznie mniej przytłaczający. Powinniśmy też zaobserwować wzrost zadowolenia z dnia codziennego.