Jak sobie poradzić z czasem?
Ilona Ambrożkiewicz
Doradca Zawodowy

W chwili obecnej coraz częściej możemy spotkać osoby które albo nie mają czasu, bądź przeciwnie – nie wiedzą co zrobić z tak dużą ilością wolnego czasu. W obu przypadkach jest jedna odpowiedź: odpowiednio go zaplanować. W sytuacji gdy, zaplanujemy sobie harmonogram pracy na najbliższe godziny czy też na cały dzień (i będziemy się go trzymać) o wiele łatwiej będzie nam ten czas „ujarzmić”.

Warto jednak na początku się zastanowić, co w dniu poprzednim lub na przestrzeni na przykład tygodnia działo się w naszym życiu? Dlaczego  ilość czasu który mamy do dyspozycji, stała się dla nas problemem?

W sytuacji osób uważających, że mają zbyt mało czasu:

Odpowiedzi może być wiele. Najczęściej  po prostu się rozpraszamy, wykonując dane zadanie. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem w tej sytuacji, jest skupienie się na wykonywanej czynności.  Poświęcenie jej i tylko jej określonego czasu. Czas ten  nie może być zbyt długi. Zgodnie z różnymi teoriami nie powinien  przekraczać 20-35 minut na godzinę. Natomiast pozostały czas powinien zostać wykorzystany na zdarzenia nieoczekiwane oraz na odpoczynek. Istotne jest także to, aby czas który poświęcamy na pracę nie był przerywany. W momencie, gdy coś przerywa nam działanie które wykonujemy, potrzebujemy do ponownego powrotu do niego także dużej ilości czasu (według niektórych statystyk, czas który tracimy sięga nawet  28%). Pomóc może nam w tym, na początku, minutnik – możemy go ustawić na 20 do 35 minut i po tym czasie zrobić sobie kawę/herbatę czy też chwilę porozmawiać z koleżanką.

Ważne jest także określenie na początku priorytetów – zadań ważnych i pilnych oraz ważnych i mniej pilnych oraz określenie kolejności w jakiej będziemy je wykonywać. Może się to wydawać  dla niektórych stratą czasu, lecz w sytuacji gdy wcześniej wszystko zaplanujemy,  możemy zaoszczędzić  czas. Istotne jest także to, że niezależnie od tego czy jesteśmy typem przysłowiowego „skowronka” czy też „sowy”, najbardziej efektywni jesteśmy w godzinach przedpołudniowych, potem efektywność nasza spada i ponownie rośnie  wieczorem – lecz już nie aż tak wysoko, jak przed południem. Dlatego też, warto najtrudniejszymi obowiązkami zając się przed południem, tak aby w pełni wykorzystać nasz potencjał.

 Natomiast w sytuacji osób uważających, że mają zbyt dużo czasu:

tu odpowiedzi zazwyczaj są zdecydowanie bardziej zróżnicowane, niż w przypadku osób posiadających zbyt mało czasu.  Najczęściej zbyt duża ilość czasu wiąże się ze spadkiem motywacji i wiary we własne możliwości. W takich sytuacjach najlepiej jest skontaktować się ze specjalistą, który pomoże znaleźć źródło problemu i skutecznie go rozwiązać.